Top 6 favoriete games van Communicatie Ninja Lieke

Ha, ha, ha (retro)gamers! Editie vijf van levelseven's favoriete games is een feit! Vandaag geven we het woord aan onze Communicatie Ninja Lieke! Haar lijstje met maar liefst zes favoriete games is een perfecte samenstelling van pareltjes voor de comfortabele spelfanaat: van party games tot open-world builders, en van simulators tot management games. Klaar om de nieuwe games tegen te komen die jij misschien binnenkort samen met je vrienden vanaf de bank speelt? Laten we eens kijken!


📮 We hopen je met onze lijstjes niet alleen te inspireren voor je volgende game: we horen ook heel graag over jouw favorieten! Stuur ons jouw lijstje per mail of via instagram en wie weet feature jij binnenkort op onze social media accounts en onze website!



6.      LEGO Indiana Jones: The Original Adventures (2008) – PS2, PS3, Xbox 360, PSP, Nintendo DS, Wii & PC

Niet het meest bekende spel, maar wel het eerste spel waarmee ik de XBOX 360 heb leren kennen. Het spel vertolkt de verhaallijn van de Indiana Jones serie, waarin een professor archeologie door de overheid gestuurd wordt om oude, waardevolle artifacten te vinden. Uiteraard zijn er de nodige slechteriken die hem hierin dwarsbomen, en het was als tiener aan mij om die eens even goed de les te leren. Wat ik er het leukst aan vind is onder andere de hoge schattigheidsfactor. Als lego poppetjes waggel je achter elkaar aan, en als je doodgaat val je in stukjes uit elkaar. Geen narigheid te zien. Ook de slechteriken zijn bijna om te aaien. Verder voelt de opbouw van het spel belonend. Je hebt in het begin nog geen toegang tot alle delen van het spel, dus je kunt je levels nog niet ‘uitspelen’. Daarvoor moet je onder andere karakters, geld en parcels voor verzamelen. Hoe meer je verzamelt, hoe meer je kunt.

Het is een redelijk simpel spel en makkelijk te leren. Ideaal na een stressvolle dag, waarbij je hersenloos door de levels wandelt. Ook als je graag eens kennis zou willen maken met gamen, zou dit een makkelijke manier zijn om ermee te starten. 


5.      Minecraft (2011) – PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PS Vita Wii U, Nintendo 3DS, Nintendo Switch & PC

Ik denk dat hier weinig uitleg voor nodig is, toch? Een wereld van blokken. En hij is van jou. Je mag ze allemaal verplaatsen, verwijderen of bouwen. Je kunt kiezen of je de wereld online deelt met andere mensen, of dat je lekker in je eigen wereld bouwt. Je kunt er alle kanten mee op: waar je zelf heen wil, en met wie je maar wil. Dat maakt het voor mij ook zo leuk. Met mijn beste vriendin speel ik het heel anders dan met mijn vriend.

De meest klassieke modus in het spel is de ‘survivalmode’ waar je verdwaald en dakloos begint zonder spullen. Het is aan jou om je eigen eten, materialen en een slaapplaats te vinden. Dit doe je door middel van graven, bazen verslaan en monsters te doden. Hoe je dit verder aanpakt is geheel aan jou. Survivalmode speel ik vaak met mijn vriend samen. Toen ik het spel voor het eerst begon te spelen was ik doodsbang voor de monsters. Als redder in nood voorzag mijn vriend mij dan van een diamanten armor, zodat ik de wijde wereld in durfde. Inmiddels lust ik ze rauw!

Mocht je nou wat sterker in je schoenen staan dan ik, dan is ‘hard mode’ ook een optie voor jou. Daar kun je maar 1 keer dood, en dan ben je alles kwijt. Je spullen én je wereld. Dat is dus voor de echte ‘die hard’.

Als je zin hebt om alleen te bouwen, kun je in de speciale ‘creative mode’ door je wereld vliegen, om zo overal extra goed bij te kunnen. Ook heb je toegang tot alle blokjes die in het spel beschikbaar zijn. Dit speel ik veel met mijn beste vriendin. We komen dan vaak tot de meest random creaties. (Zie de onderstaande afbeelding van een hotdog)


4.      Terraria (2012) – PS3, PS4, PS5, Xbox 360, Xbox One, Xbox Series X/S, PS Vita, Nintendo 3DS, Wii U, Nintendo Switch & PC

 Dit spel heeft veel weg van Minecraft. Als je Minecraft kent en begrijpt, is dit een redelijke instapper. Het concept is ongeveer hetzelfde. Het grote verschil? Dit spel is in 2D, en je hebt heeeeeeeel veel spullen! Zoveel dat ik nog steeds niet weet waar alles voor dient. Ook is het spel meer gericht op eindbazen verslaan en progressie maken. Elke eindbaas die je verslaat geeft je toegang tot betere producten en wapens, maar maakt ook de monsters waar je tegen vecht sterker. Wat ik een leuke tweak vind aan het spel is dat je je eigen karakter mee kunt nemen naar andere werelden. Als je lang gewerkt hebt om alles te verzamelen, maar je wil opnieuw beginnen in een wereld, kun je dus met al je verzamelde spullen en wapens gewoon een nieuwe wereld in stappen. Je groei ben je dan niet kwijt. Ook kun je met jouw eigen poppetje een wereld van iemand anders joinen.

Inmiddels is er een nieuwe modus in het spel waarbij je al je verzamelde spullen kunt ontgrendelen. ‘Journey Mode’ heet het. Dat vind ik zelf erg leuk, omdat je in de chaos van spullen alles wat je verzamelt in kunt dienen, als bewijs dat je het verzameld hebt. Dat doe je één keer en dan heb je er vervolgens eindeloos toegang toe. Een soort ‘creative mode’ in Minecraft, maar dan moet je het product wel eerst verzameld hebben. 


3.      De Sims 2 (2004) – PS2, Xbox, PSP, GBA, GameCube, Nintendo DS & PC

Wie kent het niet? Voor mij was dit spel dé start van de eeuwige onbeantwoorde vraag: ‘zou het kunnen dat wij een simulatie zijn en iemand ergens vanaf een apparaat onze acties bepaalt?’ Ik ben er nog steeds niet over uit.

Even tussen ons, dit blijft wel de beste versie van allemaal, wat mij betreft. Ik heb de andere spellen ook geprobeerd, maar hier zit voor mij de meeste diepgang in. Wat ik het leukste vond was elke dag anders. Ik had op een gegeven moment ook ontdekt hoe ik features kon downloaden waardoor de poppetjes en huizen er veel realistischer en modieuzer uit kwamen te zien, dus toen vond ik dat een tijd heel leuk. Als ik dat weer even zat was, daagde ik mezelf altijd uit om de sims zo echt mogelijk te laten leven. Zelf geld verdienen, en langzaam opbouwen naar de supersonische koelkast. Wat me dan wel stoorde was dat er eigenlijk geen tijd was om echt relaties op te bouwen. Zo switchte ik dan naar de beste tactische move in Sims: ‘Motherlode’ x9023. Ofwel, geld voor het leven. Dan konden de relaties beginnen. Ik hoor vaak dat mensen hun Sims opsloten in huizen of verdronken in het zwembad, en ik moet bekennen dat ik niet wist dat dit een optie was tot ik het van iemand anders hoorde. Uiteraard wilde ik dat ook even proberen, maar ik voelde ik me meteen schuldig dat ik ze ongelukkig had gemaakt. Niet helemaal voor mij weggelegd, dat verdrinken!


2.      Super Monkey Ball (2001) – Nintendo GameCube

Dit spel heb ik plat-gespeeld. Ik vind dit concept zo ontzettend leuk. Ik speelde het op de GameCube. Kleine aapjes in balletjes met elk hun eigen persoonlijkheid, waar je allerlei soorten spelletjes mee kon spelen. Over een lastig parcours rollen binnen bepaalde tijd om zo de finish te halen, biljarten of als kers op de taart vliegen met de bal opengeklapt, waarbij beide bal helften als vleugels dienden. Kon gewoon in dit spel. Daarbij rolde je van een hoge landingsbaan, en moest je timen wanneer het balletje openging en transformeerde tot vleugels. Het doel was dan om op eilandjes met punten te landen, en je moest dus goed inschatten wanneer je je vleugels weer inklapte, om op de juiste punten te belanden. Ook het samen tegen elkaar spelen vond ik erg leuk in dit spel. Kijken wie de snelste tijd behaalde, of het allebei zat zijn en op de meest komische manieren van het level afrollen. Ja. Het was een goede tijd.

Ik zou het heel graag weer eens spelen. Ik heb op dit moment het spel nog liggen, maar helaas functioneert die niet goed genoeg om het spel volledig uit te spelen. Ooit koop ik er nog één!


1.      Houseflipper (2018) – PS4, Xbox One, Nintendo Switch & PC

 Dit spel ken ik eigenlijk pas een jaar, maar leuk genoeg om nu al bij mijn favorieten te behoren! Mocht het nog niet duidelijk zijn, ik ben introvert. Ik vind mensen hartstikke leuk, maar na een dag input wil ik het liefst in stilte mijn eigen ding doen. Nou woon ik zelf langs een vrij drukke straat, en is de natuur ver te zoeken (15 he-le minuten met de fiets, en daar zijn dan ook mensen), dus wat is nou leuker dan in een fictieve wereld wel die rust en natuur tot je beschikking hebben? Oorspronkelijk is dat niet waar het spel om draait. Het doel is dat je huizen die vervallen en vies zijn helemaal opknapt en verkoopt, maar dat is wel waar ik het spel voor gebruik. Ik koop huizen, knap ze op en richt ze in tot een eigen paradijs waar ik wel zou willen wonen. Soms loop ik er even in rond, gewoon voor het gevoel. Nou is dat niet het enige wat ik er doe hoor. Ook in dit spel is er mogelijkheid tot progressie, wat ik erg leuk vind. Je kunt ‘skillpunten’ aanleren voor het opknappen van je huis. Zo word je langzamaan steeds beter in opruimen, bouwen en schilderen, waardoor het steeds makkelijker gaat.

Als je verder in het spel komt kun je hele villa’s kopen die je kunt opknappen met de meest luxe spullen erin. Ook wel leuk, voor de verandering. Als je niet weet hoe je huizen moet opknappen kun je ook klussen aannemen. Dan ga je in opdracht iemands huis opknappen, en volg je de stappen die van je gevraagd worden. Dat is voor mij meer op de dagen dat ik geen inspiratie heb. 



terug naar de blog

verkoopdoos winkelmandje user fire tv circle gamepad star checkmark checkmark circle search lock